Integrationskurse i egzamin na poziomie B1 Deutsch-Test für Zuwanderer (DTZ)

Jeśli myślisz o nauce języka niemieckiego w Niemczech jedną z najlepszych opcji jest poświęcenie 6 - 8 miesięcy na kurs integracyjny, Integrationskurse. Ponieważ zajęcia odbywają się w godzinach zarówno przedpołudniowych, jak i popołudniowych jest realna szansza na połączenie kursu z pracą. To solidny wysiłek, ale dzięki temu poznasz język na poziomie pozwalającym na prowadzenie konwersacji niezbędnej w życiu codziennym, rozumienie dokumentów, a przy okazji poznanie Niemiec i fajnych ludzi z różnych stron świata:).

Jeśli chcecie się dowiedzieć, jakie są możliwości nauki niemieckiego w Niemczech wystarczy kliknąć TUTAJ. Pisałam na temat możliwości skierowania na Integrationskurse przez Job Center lub finansowaniu go z własnej kieszeni.

Ale dziś kilka słów o samym kursie i egzaminie na poziomie B1.

Gdzie znajdę informację o kursie

Jeśli nie macie znajomych, którzy podpowiedzą gdzie takie kurs jest organizowanany w waszej okolicy, szukajcie informacji w internecie. Zacznijcie od strony BAMF, czyli Urzędu Federalnego ds. Migracji i Uchodźców (Bundesamt für Migration und Flüchtlinge), kliknijcie TUTAJ.

Szczegółowe pouczenie BAMF o kursie intergracyjnym w polskiej wersji językowej znajdziecie TUTAJ.


Jak znajdę kurs w mojej okolicy?

Także na stronach BAMF-u znajdziecie wyszukiwarkę instytucji prowadzących taki kurs w waszej okolicy. Wystarczy wpisać swój adres zamieszkania i zaznaczyć w jakiej odległości wyszukiwarka ma szukać szkoły. Kliklij szukaj (Suchen) i dostajesz gotową listę. Wyszukiwarka lokalizacji jest TU.

A potem już skierujcie swoje kroki do jednej z tych instytycji. Dowiedzcie się, jakie musicie dostarczyć dokumenty, kiedy zaczyna się kolejny kurs i czy macie szansę na wolne miejsce:). Oczywiście to urząd pracy może Was skierować na kurs i wówczas wszystko odbywa się przez nich. Wy musicie z reguły jedynie wybrać sobie szkołę, do której chcecie chodzić.

Kursy integracyjne prowadzi także Caritas, który oferuje także doradztwo (Beratung) i pomaga w wielu sprawach. Bywa, że pracuje tam osoba mówiąca po polsku. Ja uczęszczałam na kurs właśnie w Caritasie.

Jak przebiega kurs

Na początku każdy kandydat wypełnia test pozycjonujący, który określa jego poziom znajmości języka. Nie każdy musi zacząć od pierwszych lekcji, jeśli zna się niemiecki już na pewnym poziomie, można do kursu dołączyć później.

Integrationskurse podzielony jest na 6 modułów, po 100 h każdy. Nieodłączną częścią tego kursu - 7 modułem jest Orienterungkurs trwający 60 h. Łącznie 660 h nauki. To musi trochę trwać:). Oba kursy kończą się egzaminami. Więcej na temat Orienterungkurs będzie w kolejnym poście.

Na kursie jest przede wszystkim gramatyka i to właśnie tego należy spodziewać się najbardziej.

Mój kurs trwał rok i przebiegał zgodnie z rokiem szkolnym. To oznaczało, że kiedy dzieci miały ferie, my także je mieliśmy. Osoby pracujące w czasie kursu radziły sobie bardzo dobrze, choć bywały zwyczajnie zmęczone. Nie wszyscy, którzy zaczynają kurs, kończą go. Czasem sytuacja życiowa zmusza do przerwania nauki, niektórzy sami rezegnują dlatego pierwsze miesiące to czas na ustabilizowanie się grupy.

Nauka trwa zwykle 5 godzin dziennie, 4 lub 5 razy w tygodniu. Ja się załapałam na system 3 h dziennie, cztery razy w tygodniu, ale Job Center naciskał na zmianę tego systemu właśnie na 5-cio godzinny. jak więc widzicie są to bardzo intensywne kursy.

W połowie kursu, po 300 h ma miejsce egzamin na poziom A2. Przeprowadzała go nasza nauczycielka Marlies, która jest także egzaminatorem. Podobnie, jak późniejszy egzamin na B1, egzamin A2 składa się z części: rozumienia ze słuchu (nagrania są puszczane 2-krotnie), czytania, pisanie listu i część ustna - mówienie o sobie oraz rozmowa z drugą osobą za zadany temat (dialog). Wszystko odbyło się w miłej atmosferze:).


Podręczniki

Na kursie obowiązują podręczniki z serii Passwort Deutsch. Moja nauczycielka zamawiała je w Internecie dla wszystkich, dzięki czemu mieliśmy je zawsze na czas, ale koszt pokrywa się indywidualnie. W czasie kursu przerobione są 4 książki. Można je także odkupić od kogoś, kto był na kursie i zaoszczędzić trochę.

Seria Passwort Deutsch, Wydawnictwo Klett, cena 20,99 Euro za sztukę. Znajdziecie je TUTAJ.

Wydawnictwo w 2014 roku wydało nową wersję tych podręczników, po prostu wymagały "unowocześnienia" - zdjęcia, układ treści, teksty, design. Rzeczywitość się zmienia, więc i podręczniki musiały się też zmienić.



Wycieczki

Nie mam pojęcia, jak to wygląda w innych szkołach/instytucjach, ale w czasie mojego kursu mieliśmy dwie wycieczki. Pierwsza dotyczyła poznania Niemiec, więc pojechaliśmy na targi turystyczne, które odbywały się w Hamburgu. Każdy z nas miał do wykonania zadanie - zebrać informacje na temat jednego Langu, który przydzieliła nam wcześniej nauczycielka, następnie trzeba było z tego przygotować krótką prezentację:). To bardzo fajne ćwiczenie na poznanie Niemiec jako kraju.


Byliśmy także w Muzeum Historii Miasta Hamburga. Takie wypady bardzo integrują grupę. Koszt dojazdów i bilety opłacał nam organizator kursu, w naszym przypadku był to Caritas.

Moja grupa bardzo fajnie się zżyła. Organizowaliśmy sobie w klasie wigilię i to pomimo różnic wyznaniowych (bez opłatka, było po prostu pyszne jedzenie i miła atmosfera), świętowaliśmy współnie zakończenie kursu, zawiązało się także sporo przyjaźni:).


Jak wygląda egzamin końcowy

Czas szybko leci i przychodzi w końcu czas ostatecznej weryfikacji. Egzamin na poziomie B1 jest przeprowadzany przez zewnętrznych egzaminatorów i może trwać 1 lub 2 dni. Zależy od organizatora, jak rozłoży część pisemną i ustną. U nas wszystko odbyło się w jeden dzień. My poprosiliśmy naszą Marlies, aby zrobiła nam próbne testy, dla lepszego przygotowania.

Części egzaminu obowiązują w całych Niemczech takie same i są to:

część 1: słuchanie
część 2: czytanie
część 3: pisanie (list)
część 4: mówienie

Słuchanie, czas trwania 25 minut
W czasie puszczanych nagrań należy zaznaczać w teście prawidłowe odpowiedzi. Na egzaminie na poziom A2 nagrań słuchamy dwukrotnie, na egzaminie B1 tylko jeden raz. Nagrania odzwierciedlają audycje radiowe, rozmowy telefoniczne, ogłoszenia w marketach, czy rozmowy znajomych. Nagrania mają symulować autentyczne sytuacje życiowe. W tej części egzaminu trzeba być wyjątkowo skupionym.

Czytanie, czas 45 minut
Należy odpowiedzieć na pytania do tekstów. Z reguły są to ogłoszenia, listy, formalne informacje, zawiadomienia, itp. Pytania weryfikują, czy teksty prawidłowo zrozumieniliśmy lub wyciągnęliśmy z nich odpowiednie konkluzje. Ostatnia część to tekst z lukami do uzupełnienia wyrazami z listy, co sprawdza znajomość gramatyki, a także słownictwa.

List, czas 30 minut
Z dwóch tematów należy wybrać jeden i opisać wg podanych wytycznych. Może to być reklamacja, zaproszenie, odpowiedź na ogłoszenie z gazety, czy wiadmość dla sąsiada. Tematyka jest szeroka. Wytyczne wskazują, o co powinniśmy w naszym liście pytać, jakie kwestie powinniśmy ująć.

Mówienie, czas 12 minut
Egzamin ustny może odbyć się jeszcze tego samego dnia lub na drugi dzień. Składa się z 3 części:

Część 1 - przedstawienie się. To najprostrza część egzaminu, ponieważ przygotowuje się ją wcześniej w domu i ćwiczy do bólu. Egzaminatorzy (jest ich dwóch) zadają do tej części pytania. Mogą sobie pozwolić także na pytania typu "a co sądzisz na temat ..".

Część 2 - opis obrazka. Egzaminator podaje zdjęcie lub rysunek, który należy własnymi słowami opisać. Czasem zdjęcie jest tak zaskakujące, że trzeba wysilić wyobraźnię, aby conajmniej 2 minuty o nim opowiadać. Przykład? Na dłoni leży 1 eurocentówka. Czas start! Oczywiście nie zapomnijmy o pytaniach dodatkowych egzaminatora. Mogą nazwiązując do obrazka rozpocząć także nowy wątek dyskusji.

Część 3 - dialog. To chyba najtrudniejsza część egzaminu, ponieważ czasem możesz być "sparowany" na egzaminie z osobą, której kompletnie nie znasz. Otrzymujecie na kartce główny temat i kilka opisanych punktów, które w czasie dialogu należy omówić.

Na wyniki egzaminu czeka się od 2 do 3 tygodni, ponieważ całość jest przesyłana do Frankfurtu i tam oceniana. Część 1 i 2 weryfikuje komputer, ponieważ odpowiedzi zaznacza się na specjalnym formularzu, resztę oceniają egzaminatorzy wg standartów.

Jest to dość stresujące i zajmuje kilka godzin, ale wszyscy bardzo się starają, aby atmosfera była sympatyczna. Była kawa, herbata i poczęstunek.


Kiedy egzamin jest zdany

Każda część egzaminu jest oceniana na podstawie ilości uzyskanych punktów:

część 1 i 2 (rozumienie ze słuchu i tekstu) - 33 na 45 pkt możliwych do uzyskania zaliczają egzamin na poziomie B1
część 3 (list) - 15 na 20 możliwych pkt zalicza na poziom B1
egzamin ustny - 75 na 100 pkt zalicza na B1

Aby egzamin został zaliczony na poziomie B1 muszą być co najmniej dwie oceny z trzech na poziomie B1, np.

część 1 i 2 - A2
część 3 - B1
ustny - B1
 - zaliczony egzamin

lub
część 1 i 2 - B1
część 3 - A2
ustny - B1
- zaliczony egzamin

Oczywiście wszystkie oceny na B1 zaliczają egzamin najlepiej:).

Jeśli nie uda się zaliczyć za pierwszym razem egzaminu, można wykorzystać ponownie do 300 h kursu (zależy, kto ile potrzebuje) i podejść znowu.

Po tym egzaminie natychmiast rozpoczyna się Orienterungkurs i o tym napisze Wam następnym razem:).


Pozdrawiam i ściskam,
Magda

ps. Sporo informacji na temat egzaminu na B1 znajdziecie także na stronie Goethe-Institut:

- zasady przeprowadzania egzaminów GOETHE-ZERTIFIKAT B1
http://www.goethe.de/lrn/prf/pro/pl/Durchfuehrungsbestimmungen_B1.pdf (polsko-niemiecka wersja językowa) 

- wszelkie informacje na temat egzaminu na B1 (wymagania, moduły i oczywiście materiały treningowe: http://www.goethe.de/lrn/prj/pba/bes/gzb/plindex.htm

- przykładowe testy egzaminacyjne dla dorosłych i młodzieży z nagraniami do pobrania: http://www.goethe.de/lrn/prj/pba/bes/gzb/mat/plindex.htm

- przykładowy test online, który od razu daje wyniki: http://bfu.goethe.de/b1_mod/lesen.php



Szczegółowe informacje na temat kursu Orientierungskurs - czyli o 7 i tym samym ostatnim module Integrationskurse przeczytasz TUTAJ.

29 komentarzy :

  1. Mega przydatne!
    Mam egzaminy 8 (pisemny) i 9 maja (ustny). Trochę się stresuję, bo boje się, że coś mnie może zaskoczyć..
    A Orienterungkurs? Jest też egzamin? Co na nim jest?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 310 pytań do wyuczenia się
      Na egzaminie dostajesz 33 identyczne pytania+ 4 identyczne możliwe do wyboru odpowiedzi
      Musisz mieć 17 prawidłowych odpowiedzi żeby zaliczyć egzamin
      Ja miałam go wczoraj
      PROŚCIZNA dla osoby która opanuje ten zestaw
      +60 godz nudnego kurs

      Ps
      Ja też mam pisemny egzamin 8 maja od 14, ale w przeciwieństwie do Ciebie i ustny mam 8
      A Ty o której go masz?
      ;(

      Usuń
    2. www.bamf.de
      Tu znajdziesz cały zestaw pytań.

      Usuń
    3. Aaaa
      Egzamin trwa godzinę ;)

      Usuń
    4. Aaaa
      Egzamin trwa godzinę ;)

      Usuń
  2. Aniu, wystarczy, że wejdziesz w następny post, aby dowiedzieć się więcej na temat Orienterunskurs: http://niemieckidlapoczatkujacych.blogspot.de/2014/08/orientierungskurs-siodmy-i-ostatni-modu.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystko co napisalas jest Okej ale dużo zależy od nauczyciela nas zdawalo w Niemczech oczywiści 13osob i zalo tyko 3 zrobił sie skandal teraz szukam nowego kursu ale z nauczycielem tylko niemieckim żadnym z Turcji itp ja miałam kurs z Rosjanka która w Niemczech jest od 20 lat ale ta nauka to był niewypał pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja (była) nauczycielka jest Niemką z wieloletnim doświadczeniem w uczeniu obcokrajowców niemieckiego. To bardzo ważne, aby nauczyciel potrafił uczyć, ale nie zwalałabym całej winy na nauczyciela, ponieważ to od nas zależy czy i ile się uczymy. Widziałam to po sobie. Kupiłam sobie także dodatkową książkę z przykładowymi testami, żeby trenować przed egzaminem, szczególnie słuchanie nagrań, bo to było dla mnie trudne. Prawdę mówiąc u mnie też trochę osób nie zdało, komuś zabrakło 1 punktu, a ktoś się tym 1 punktem prześlizgnął, ale generalnie grupa poradziła sobie bardzo dobrze.

      Usuń
  4. Witam, wczoraj zdawalismy egzamin i miny mamy nieprzednie. Nie poszedł ludziom egzamin ustny. Piszesz przyklady oceniajace egzamin , ale nie wymieniasz, czy jesli pisemna czesc jest zaliczona cala na B1, to czy ustna moze byc na A2 a i tak zalicza calosc na B1?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Witaj, głowa do góry! Czasami my myślimy, że poszło bardzo źle, a jednak się udaje. Niestety teraz czeka Was kilka tygodni w oczekiwaniu .... Fakt, że egzamin wcale nie jest taki łatwy, a stres też robi swoje. Trochę już minęło od mojego egzaminu, ale z tego co pamiętam, aby zaliczyć egzamin na B1 muszą być zaliczone 2 z 3 części. Część A - to rozumienie ze słuchu i z czytania tekstu + gramatyka; część B - to list; część C - to egzamin ustny.


      Najlepiej upewnić się u swojego nauczyciela, nie powiedział Wam tego?

      Usuń
  5. Witaj, nauczyciel bardzo mało nam mowi,ale z tego co sie dowidzialam, to ustny musi byc na B1, poza tym nasza komisja skladała sie tylko z II osob i jena z nich byla Rosjanka....juz wize w jej oczah ten nieprzychylny Polakom błysk. Nie rozumiem, dlaczego komisja ma II osoby. Wszystkie ezaminy jezkowe od matury poczawszy maja po III osoby, czy to zgodne z prawem? Nie potrafie ocenic tego ustnego egzamin, nie wiemy za bardzo jak Grupa mowiła, jakie sa wymogi , czy utrzymanie rozmowy i odpowiedzi na spontaniczne pytania, tez maja znaczenie? Dodatkowo komisja wywolala atmosfere muru berlińskiego....nie potafie okreslic, o tak naprawde na tej czesci ustnej wazy na ocenie....tej własnie odpowiedzi szukam. Co wazy ocene ustną?
    pozdr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mogę się wypowiadać za komisję, ani za atmosferę, jaką stworzyli. To poważny egzamin, a nie luźne spotkanie. Ja także miałam dwóch egzaminatorów, jeden pochodził z Afryki, drugi z Serbii. Mogę powiedzieć, że byli jak zły i dobry policjant. Nie było swobodnej atmosfery, traktowali to poważnie, choć od tych, którzy zdawali egzamin na końcu słyszałam, że było już nieco przyjaźniej. Po wielu godzinach każdy ma dosyć.

      Ja miałam bardzo dużą ilość pytań dodatkowych, mój partner egzaminacyjny - w ogóle. Nie ma reguły. Nie doszukiwałabym się na się negatywnego nastawienia u egzaminatora. On wykonuje swoją robotę. Ja także nie potrafiłam ocenić, jak mi właściwie poszło. Pytania rozumiałam i odpowiadałam, ale czasami brakowało mi płynności wypowiedzi. Egzaminator mnie zaskakiwał pytaniami, czasami nie dawał skończyć. Jedno wiem, na egzaminie wszystko ma znaczenie, zapewne zauważyłaś, że cały czas sobie coś notowali. Sugeruję uzbroić się w cierpliwość aż do wyników:). U mnie wynik był zaskakująco dobry i bardzo się ucieszyłam. Opłaciło się gimnastykować z dodatkowymi pytaniami. Mój kolega miał znacznie słabszy wynik, więc może lepiej, że byłaś męczona dodatkowo?

      Usuń
    2. Hej, dziękuję za wyjasnienia. Widzę, ze to standard postepowania.....pewnie takie szkolenia maja. Niestety nie moglam patrzec im w karte, bo na Vorstellungsgeschprach patrzylam im w oczy, a dalej zdjecie, to na zdjecie, byle nie na nich, a jak miałysmy Plan, to zwrocilam sie do mojej rozmowczyni-pary. Tak jakos mam wyuczone.Dalej nic nie widzialam, z nerwow. Jestem pielegniarka i zalezy mi na tym egzaminie. Dalej szykuje mi sie B1 Beruf...dobrze byłoby, gdyby mi sie udalo.....ale nie wiem...sama nie potrafie ocenic tego ...ale dziękuję za wyjasnienie z Twojej strony. pzdr

      Usuń
  6. hej mam dwa pytanie czy wyniki egzaminów przychodzą do domu czy odbiera je się tam gdzie pisało się egzamin? a po drugie jakby ktoś nie zdał to czy wyniki i tak dostanie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie są to pytania do Twojego organizatora kursu i jego musisz o to zapytać ponieważ nie wiem jaką mają kulturę organizacyjną.

      Nasze wyniki przyszły do szkoły, w której się uczyliśmy i były to najpierw małe karteczki z samą punktacją, a później przyszły certyfikaty. Każdy dostaje swój wynik. My dostaliśmy je z rąk naszej nauczycielki.

      Usuń
    2. Ja konczylem kurs w VHS i cetryfikat przyszedl Poczta na adres zameldowania w Niemczech.

      Usuń
  7. Wlasnie dzis przyszedl moj certyfikat DTZ na poziomie A2... Zabraklo 3 punktow w TOTALU na B1. Pyrrusowe zwyciestwo czyli czesc 1 i 2 B1 czesc 2 B1 czesc ustna A2 ( 72 pkt/ min.75 ) Czyli mozna miec dwie oceny na poziomie B1 a jedna na A2 i zaliczyc egzamin na A2 :)))) Mam kolejne 200 godzin nauki przed soba i mini job. Po 40 tce tez mozna rozpoczynac zycie od zera i czuc sie na 18. Rock n Roll !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę Ci powiedzieć, że na moim kursie była pani po 60:). Co prawda nie zdała egzaminu i ponownie przerabia 300 h, ale mam dla niej ogromny podziw. U mnie na kursie najlepiej radzili sobie 20-latkowie, co jest absolutnie zrozumiałe:).

      Usuń
  8. Witam ja mam egzamin DTZ jutro i boję sie strasznie :/ Niby rozmawiac umiem ale stres zawsze robi swoje i czasem brakuje słów...najbardziej boję sie opisu obrazka...jeśli dostanę spędzanie czasu wolnego czy urodziny lub wesele to jeszcze w miare okej ale najbardziej boję się np. segregacji odpadów, śmieci i wszystkiego co z tym związane...no bo co tu można dużo o tym mówić :/ Nigdy w PL nie zdawałam na studiach ustnie a tu w DE proszę i to mnie podwójnie przeraża :P A co do zaliczenia to nam babka na kursie mówiła że ustny musi byc na poziomie B1 by zaliczyć plus jakiś drugi na B1...ale ustny tylko i wyłącznie na B1. Trzymajcie za mnie kciuki !!!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jakie repetytorium najlepsze do ćwiczeń do testu ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam wszystko zalezy od nauczycieli i jej nastawienia .Ja mialam niemke nauczycielke i wogole nic nie pisala na tablicy tylko kartki rozdawala .Jak sie zapytalam dyrektorki czy to jest normalne to powiedziala ze nauczyciel nie mosi pisac trzeba uczyc sie w domu ..

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzień dobry, a może Pani jeszcze powiedzieć jak wygląda zaznaczanie odpowiedzi? Jest do tego specjalną kartą, na której zaznacza się krzyżykiem/kółkiem, a może zamalowuje na czarno? Czy jak ktoś się pomyli przy zaznaczeniu odpowiedzi na karcie jest szansa poprawienia i oznaczenia prawidłowej ?
    Co do części gramatycznej, to słowa zapewne trzeba odmienić itp ?

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy ktoś się orientuje czy po egzaminie poprawkowym b1 można odzyskać pieniądze? Wyczytałam w regulaminie że można do dwóch lat składać wniosek

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeżeli chcesz odzyskać pieniądze musisz za pierwszym razem zdac na poziom B1 i wtedy 50% poniesionych kosztów zwracają. Jeżeli masz poprawkę to nie zwracają już.

    OdpowiedzUsuń
  14. A po jakim czasie od złożenia wszystkich papierów otrzymaliście zwrot za kurs?? U mnie to już chyba pzrginaja... Pozdro :(

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam. Mam takie pytanie. Czy można się jakoś odwołać do ustnego egzaminu? Nie zdałam ustnej części. Choć mówiłam o wiele więcej i lepiej niż moja partnerka która zdała. Myślę że panie egzaminatorki po prostu pomieszały nasze karty

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam serdecznie ...czy mogę ubiegać się o zwrot kosztów po zdanym egzaminie? ...jeśli tak w jaki sposób mogę to zrobić ,?

    OdpowiedzUsuń

Niemiecki dla początkujących © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka