Moi Drodzy! Choć upalne, przeplatane
burzami i deszczem dni wciąż nam towarzyszą, dla niektórych urlop i odpoczynek
to już tylko wspomnienie. By po powrocie do codzienności móc w języku
niemieckim opowiedzieć swoje wrażenia, przydatny okazać się może czas przeszły
Perfekt. Czas dość trudny dla osób polskojęzycznych, gdyż w języku polskim nie
mamy jego odpowiednika. Jest to czas specyficzny, trzeba się z nim oswoić,
warto go również polubić.
Czasu Perfekt używamy w rozmowach,
pytaniach, odpowiedziach. Stosujemy go, kiedy mówimy o czynnościach przeszłych
dokonanych.
Perfekt to czas przeszły złożony. Składa się z:
- formy osobowej czasownika posiłkowego „haben” lub „sein”
- imiesłowu czasu przeszłego (Partizip II).
Perfekt = haben/sein (forma osobowa) + Partizip II
Czasownik posiłkowy („haben” lub „sein”) odmienia się przez
osoby w czasie teraźniejszym.
Imiesłów jest nieodmienny i znajduje się ZAWSZE na
końcu zdania!
Zacznijmy od przypomnienia sobie odmiany czasowników sein i haben:).
Odmiana czasowników posiłkowych
haben
ich habe wir
haben
du hast ihr
habt
er, sie, es
hat sie,
Sie haben
sein
ich bin wir
sind
du bist ihr
seid
er, sie, es ist sie,
Sie sind
Partizip II
Imiesłów czasu przeszłego (Partizip II) tworzymy dodając do tematu czasownika przedrostek „ge-” i końcówkę „-t” lub „-et”.
Przykłady:
bezokolicznik – machen (robić) Partizip
II - gemacht
lernen
(uczyć się) gelernt
spielen
(grać) gespielt
arbeiten
(pracować) gearbeitet
Przedrostka „-ge” nie dodajemy:
1. Przy czasownikach zaczynających się na: be-, ge-, er-,
ent-, emp-, ver-, zer-, miß-,
np. besuchen, erzählen
bezokolicznik –
besuchen (odwiedzać) Partizip
II – besucht
erzählen (powiedzieć) erzählt
2. Przy czasownikach zakończonych na „-iren”,
np. spaziren, studiren
bezokolicznik – spazieren (spacerować) Partizip
II – spaziert
studieren
(studiować, uczyć się) studiert
Kiedy tworzymy czas Perfekt z "haben"
Czas przeszły Perfekt z czasownikiem „haben” tworzy większość czasowników, np. machen, sehen, fragen.
Der Lehrer fragt einen Schüller.
– Nauczyciel pyta ucznia.
Der Lehrer hat
einen Schüller gefragt. – Nauczyciel zapytał ucznia.
Ich sehe deinen Bruder. – Widzę Twojego brata.
Ich habe deinen Bruder gesehen. – Widziałem Twojego brata.
Der Schüller
macht die Hausaufgabe. – Uczeń robi zadanie domowe.
Der Schüller
hat die Hausaufgabe gemacht. – Uczeń zrobił zadanie domowe.
Kiedy tworzymy czas Perfekt z "sein"
Z „sein” czas Perfekt tworzą czasowniki:
1. Oznaczające ruch:
bezokolicznik – fliegen (latać, lecieć) Partizip
II – geflogen
gehen (iść) gegangen
fahren
(jechać) gefahren
laufen (biec) gelauft
schwimmen
(pływać) geschwommen
kommen
(przychodzić, przybywać) gekommen
Wir fahren in die Stadt. – Jedziemy do miasta.
Wir sind in die Stadt gefahren. – Pojechaliśmy do miasta.
2. Oznaczające zmianę stanu:
bezokolicznik – sterben (umierać) Partizip
II - gestorben
aufwachen
(brudzić się) aufgewacht
einschlafen
(zasnąć) eingeschlaft
3. Czasowniki:
- werden (zostać) - geworden,
- bleiben (pozostać) - geblieben,
- passieren (stać się, wydarzyć się) – passiert
Dziękuję za ten gościnny wpis Pani Magdalenie Opiela. Mam nadzieję, że Wam się spodobał.
Zdjęcia i grafika: ja
Uściski!
Magda
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz